מדוע חשוב ללמד תוכן שיווקי בבתי ספר לתקשורת?

מדוע חשוב ללמד על תוכן שיווקי בבתי ספר לתקשורת?

בשנת 2015 חוויתי משהו חדש: מרצה באוניברסיטה. העברתי קורס סמסטריאלי ראשון בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת אריאל, תחת הכותרת ‘תוכן שיווקי’. השם המלא של הקורס הוא ‘מבוא לניהול אסטרטגיית תוכן כמנוף שיווקי ועסקי’.

בתוכנית הלימודים של ביה”ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מסלול תקשורת אסטרטגית, זה היה קורס ראשון מסוגו. מנהלי המסלול הבינו כי עולם התוכן השיווקי חייב להיות חלק מן ההכשרה הבסיסית של סטודנטים בתחומי תקשורת, קל וחומר תקשורת אסטרטגית, ולמזלי הם בחרו בי ליישם את ההחלטה.

לכאורה מה חדש? הרי תוכן הוא בילט-אין בתחומי התקשורת. לומדים אותו כבר בכל קורס: רדיו, טלוויזיה, עיתונות, יח”צ וכן הלאה. זהו המוצר. אלא שאת המוצר צריך גם לשווק מצד אחד, ומצד שני חלק ניכר מן המשרות שמחכות לבוגרי בית הספר לתקשורת דורשות היום יכולות ניהול תוכן שיווקי כבסיס מקצועי. פרסומאים, יח”צנים, מנהלי מרקום, מנהלי אתרים ורשתות חברתיות, מנהלי הפקה – כל המקצועות האלה מבוססים היום על אסטרטגיות תוכן מורכבות שמבטאת את המעבר של השיווק והפרסום, בכלל זה של מוצרי תוכן שונים, לפתרונות Content Marketing (שיווק באמצעות תוכן).
הלכה למעשה משווקים ומפרסמים הם יצרני ומפיצי תוכן – מו”לים. בכל מסלול קריירה בתחומי התקשורת יידרשו המקצוענים החדשים להתמצא ואף להתבטא במחוזות התפעול והניהול של התוכן השיווקי, תוך שהם פוגשים בדרך מגוון סוגי תוכן ושורה של יוצרי תוכן.

הקורס עוסק ביסודות של השיווק החדש באמצעות תוכן: המידע השיווקי, תמהיל הערוצים, תהליכי הניהול. הסילבוס מקיף את כל צרכי התוכן של מערך קונטנט מרקטינג המבוסס על אתר אינטרנט/מובייל, תקשורת שיווקית ישירה ומגוון ערוצי תוכן בבעלות (Owned Media). בוגרי הקורס אמורים לדעת מה לעשות כאשר עליהם לייצר ולנהל תוכן לשיווק עסק/מוצר/מותג. זה נכון גם כאשר מדובר ביצרן הלבשה וגם כאשר מדובר בסדרת טלוויזיה – שני המוצרים צריכים בלוג, ניוזלטר, פרופיל ברשת חברתית מתאימה וכד’.

אני מקווה שהצלחתי להכשיר את תלמידי לדרישות האלה, שיהיו למעשה חלק מן היומיום המקצועי שלהם כמעט בכל תפקיד תקשורתי.