בניית אתר אינטרנט: שלב התכנון

כדאי לתכנן כמה צעדים קדימה גם כאשר יש אפשרות לפרויקט בניית אתר אינטרנט בסיסי בלבד

אתר אינטרנט צריך להיות יפה, ברור, נוח לשימוש, מותאם למנועי חיפוש. הכל נכון וחשוב, אבל לפני הכל, אתר אינטרנט צריך לשרת מטרות עסקיות. האפיון, העיצוב, הניווט – כל אלה הם שלבים בתהליך של בניית אתר אינטרנט, והם צריכים להתאים ליעדים העסקיים והמסחריים של האתר:

  • תמיכה בתהליכי מכירה ורכש לקוחות – לתרום להגדלת הכנסות, ולקצר תהליכי שיווק
  • תמיכה בתהליכי שירות ושימור לקוחות – לתרום להקטנת הוצאות ולייעל את השירות ללקוח

לא פחות חשוב, להתאים את האתר ליכולות הכלכליות והתפעוליות של העסק:

  • תוך כמה זמן ניתן להגיע לאתר “החלומות” בתקציב שיש לכם?
  • אילו משאבים וכלים נדרשים לניהול האתר בכל שלב בדרך?

מהו אתר החלומות של העסק שלכם?

יש הבדל בין אתרי B2B ו-B2C, בין אתרים של מוצרים מורכבים ומוצרים פשוטים, יקרים וזולים, בשווקים רחבים ובשווקי נישה. המון גורמים משפיעים על איך אתר נראה, מה הוא מכיל ואיך הוא מתנהל. אבל לכל עסק, גדול או קטן, בינלאומי או מקומי, יש את אותם צרכים יסודיים:

  1. כרטיס ביקור
  2. קטלוג – פתרונות / מוצרים / שירותים
  3. שירות וקשרי לקוחות
  4. תמיכה בלקוחות ומשתמשים
  5. מסחר אלקטרוני / קידום מכירות
  6. גמישות, שליטה ובקרה

האם אתם יכולים להרשות לעצמכם לתכנן אתר חלומות?

אולי לא מייד, אולי לא מהר, אך בסופו של דבר כל עסק יכול להגיע לאתר חלומות, עם מענה לכל שש הצרכים היסודיים ולצרכים הייחודיים. כל עסק בקצב שלו ובתקציב שלו.
לכן, כדאי לתכנן במחשבה קדימה גם אם התקציב והמשאבים מספיקים רק לחלק מהחלומות, ואולי אפילו רק לאתר מינימלי. אבל אם יש חזון ויש תוכנית, כאשר מתפנה תקציב אפשר להתקדם במהירות.

זה הפרינציפ: לחלום בגדול, להתחיל בקטן ולהתקדם הכי מהר שאפשר.

כדי לתכנן בראייה קדימה צריך להכיר היטב את התהליכים בעסק, את הבעיות ואת נקודות החוזק ואת מאפייני ההתנהגות של הלקוחות השונים.
עם הידע הזה אפשר לחשוב על כיווני פתרון ולשקול כל אחד מהם מול תקציבים ומשאבים.

שימו לב: בשלב התכנון לא צריך להחליט ולבחור, אלא רק לנתח את הצרכים, להכיר את מגוון האפשרויות – כולל אלה שלא בהישג ידכם – להבין את הפערים בין המצב הרצוי לנוכחי ואת הפערים, ולנסות להגדיר סדרי עדיפויות.
התוצר כולל רשימת שאיפות, רשימת אפשרויות ורשימת יכולות.

תהליך התכנון הוא בעיקרו תהליך של למידה – של העסק ושל הזירה הדיגיטלית – המאפשר לגשת לשלב האפיון, בו מתחילים לקבל החלטות מעשיות.